Tøj, sko og børnenes garderobe

Vi er meget ude, i alt slags vejr. Det er derfor vigtigt, at børnene har tøj med, der passer til årstiden. Om sommeren skal de gerne have en solhat, og tyndt tøj med lange ærmer og bukseben. De skal smøres med solcreme hjemmefra efter behov, vi smører igen om eftermiddagen. Om vinteren kan vi anbefale flyverdragt, og varme støvler. Husk hue og luffer, ikke strikkede fingervanter; de er meget svære at få på, bliver hurtigt våde, og er ikke varme.

Vi vil gerne samarbejde med forældrene om at børnene bliver selvhjulpne og lærer at passe på deres ting. Det tager lang tid og kræver meget øvelse for barnet at lære at tage tøj af og på. Lad derfor barnet øve sig hver dag. Og barnet skal også træne i at huske at holde orden i sin garderobe: lægge sutsko på pladsen, hænge jakken, vanter, hue på plads, stille skoene helt ind i garderoben og ikke lade dem ligge på gulvet osv. Det tager tid, men brug tiden på det, det kan betale sig.

Det sker, at tøj og sko bliver væk. Vi har ikke tid til at lede efter det. Vi samler det, vi finder, og lægger det på plads hvis der er navn i, eller på et bord på legepladsen eller i glemmekasserne i vindfanget. Kig her, og ellers må du i gang med at lede sammen med dit barn.

I kan som forældre hjælpe med følgende:

• Skriv navn i alt tøj – alt tøj fra undertøj, strømper til huer, vanter +sko +sutsko osv.
  • Skriv også navn på legetøj. Der kan købes navnelapper på nettet, som kan klistre på alt, både tøj og ting.
  • Børnene skal kun have sæsonbestemt tøj og sko i garderoben samt skiftetøj som de kan passe.
  • Hjælp barnet med at holde orden i garderoben – tag tegninger, pinde og legetøj med hjem.
  • Du hjælper ikke dit barn ved at gøre alting for det. Lad barnet selv lægge huen på plads og hænge jakken op. Hav god tid, så barnet ikke mærker stress over at rydde op.
  • Led efter tøj, sko og sutsko sammen med jeres barn, så de lærer at holde styr på deres ting.
  • Tøm garderoben ind imellem på en fredag så der kan blive gjort rent. Så kan du også tjekke, om der er skiftetøj nok, og om størrelsen stadig passer.