Stensmosens centrale værdier

I det følgende vil vi beskrive Stensmosens værdigrundlag som afsæt for vores arbejde med børns udvikling og læring i Børnehuset Stensmosen.

I Stensmosen vil vi gerne kendes på den nære relation med børn og forældre, den gode tone, plads til forskellighed og accept af denne. Vores fokus er på anerkendende relationer. Vi bruger meget tid på at styrke børnenes indre kerne, således at de går fra Stensmosen med en sikkerhed omkring hvem de er, og at de hver især gør en forskel og har sat sig spor. Dette gør vi ved at inddrage dem i omsorgsfulde udviklings- og læringsrum, hvor det både skal være trygt og interessant for børnene at være. De voksnes rolle i denne sammenhæng skifter mellem at støtte, lede og udfordre børnene på det udviklingstrin de er og ved at skabe nogle fysiske rammer, der understøtter disse værdier.

Vort mål er at skabe forudsætninger for børnenes trivsel, udvikling og læring. Vi fokuserer derfor først og fremmest på, hvordan barnet har det - emotionelt og socialt. Dette suppleres med et fokus på, hvad barnet kan - som drejer sig om barnets potentialer, kompetencer, færdigheder og praksis. Vi tror med andre ord på, at man som menneske lærer og udvikler sig bedst, når man kender sig selv, er i stand til at mærke og udtrykke sine behov og kan fungere i sociale sammenhænge.

En væsentlig del af vores opmærksomhed i dagligdagen retter sig derfor mod, om det enkelte barn trives med sig selv og i socialt samvær og dermed har forudsætninger for at blive respekteret og anerkendt, som den han/hun er. Samtidig er vi opmærksomme på, at barnet er i stand til at bidrage til - og modtage fra fællesskabet og kan vise sine behov, ønsker og synspunkter i ligeværdigt samspil med andre.

Udover vort samvær med børnene som tager udgangspunkt i et tæt samarbejde med forældrene - både i forhold til det enkelte barn og i samarbejdet med bestyrelsen, så er samarbejdet i personalegruppen også en vigtig forudsætning for, at Stensmosens pædagogiske kvalitet er høj og i stadig udvikling. Her oplever vi at teamsamarbejdet i både børnehaven og vuggestuen er bidragende til at det pædagogiske arbejde er til diskussion således at det altid er hensynet til at forstå barnet som er i fokus. Vi oplever, at den daglige sparring i teamet er udviklende for pædagogiske praksis.